Svar på kommentar - Tårtor

Fick en kommentar av Emma: - Fan vilken snygg tårta!! Hur fixar du den?? Gör du egen sugarpaste el köper du,el hur fanken gör du??:)
 
Jag köper färdig sugarpaste, finns att köpa lite överallt. Bland annat Panduro och även vissa mataffärer har jag sett säljer sockerpasta, men jag köper oftast på internet. Tartpinglan.se och Dreamcakes.com är två bra sidor som har allt du behöver för tårtbak. En liten varning dock, om du är bak-tokig (som jag) så kan det bli dyrt! Haha! Sedan är det bara att kavla ut pastan och skära/trycka ut det mönster eller de bokstäver du vill ha för din tårta.
 
Vad gäller tårtbottnar, tårtfyllingar och så vidare så finns det väl sisådär en miljard olika recept och varianter. Det är bara fantasin som sätter gränser, så kör hårt!
 
Här kommer några tårtor som jag har gjort:
 
Årets midsommartårta, gjorde 5 st. Choklad. Första gången jag arbetade med sockerpasta, helt okej tycker jag!
 
Första tårtan jag gjorde till mammas sommarfest, detta var första gången jag försökte mig på ett tårtlock av sockerpasta.. Aningen klurigare än vad man kanske tror, när man inte har en bakbord så fastnar gärna pastan och det var svårt att få till ett stort, helt lock. Därav den übersnygga skarven, men så är det. Man är ju trots allt amatör. Chokladsmak på denna också.
 
Jag gjorde tre tårtor till mammas fest, den andra tårtan (med päronmousse) lyckades jag få till ett lock utan skarv men den har jag ingen bra bild på. Det här är den tredje och sista tårtan, där märkte jag till min stora besvikelse att den röda sockerpastan inte skulle räcka att täcka en hel tårta med.. Så då fick det bli en 50/50 variant, rätt okej den med tycker jag. Detta är en vanlig prinsesstårta.
 
Sen har vi ju såklart Kluttens födelsedagstårta, jag var sugen på en liten utmaning och tyckte dessutom att våran skatt förtjänade en tårta som var lite mer speciell.. Så jag provade på att göra en Stones tårta, lyckades ganska så bra med det om jag får säga det själv.. Jag menar, man ser ju iallafall vilken bandlogo det är. Höhö. Det svarta tårtlocket var skitsnyggt tycker jag, synd bara att päronmoussen (som har bitar i) gjorde tårtan lite knölig och att grädden gjorde att sockerpastan "svettades".. Men det är sånt man lär sig, nu vet man ju.
 
Sådär, hoppas svaret var okej! Om du bakar någon tårta här framöver så berätta gärna hur det gick :-)
 
Nu blir det att slöglo lite på tv'n och sedan bingen.
Gonatt på er, Pusshejs!
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Grymt snygga å grymt goda tårtor,
gjorda av en grymt snygg å grymt god tjej
Love ya <3

2012-09-19 @ 22:04:57
Postat av: Emma

Svaret va helt oki;) tack så mycket!! måste ja prova att köpa nästa gång!! har gjort sj några gånger men jävligt knepigt att få till färger...absolut ska uppdatera dig hur de gått:)

2012-09-20 @ 19:52:22
Postat av: Mamzi

Massa grattiskramar till dig mitt hjärta!!
Hoppas Din dag blir lika härlig å uuunderbar som du!! Love ya! <3

2012-10-04 @ 09:45:22
URL: http://rosendal.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0